Trzydniowa dieta zegarowa

Należy wiedzieć, że ta dieta nie wymaga czasochłonnego szykowania dań, tylko pilnego przestrzegania godzin posiłków. Oto najważniejsze zasady tej ekspresowej diety:

1). W ciągu dnia zjadamy 7 posiłków, co 2 godziny – dlatego też warto polecić weekend z tą dietą, ponieważ w pracy mogłoby być kłopotliwe tak regularne jadanie. Poza tym jest ona niskokaloryczna. Posiłki są oparte na produktach o niskiej wartości energetycznej i zawierających sporo błonnika.

2). Niedopuszczalne są odstępstwa – nie jadamy żadnych łakoci, białego pieczywa, cukru. Nie solimy też potraw, a tylko doprawiamy ziołami i przyprawami.

3). Pijemy 2-2,5 litrów płynów – w ciągu dnia, między posiłkami wodę mineralną, zaś do posiłków – także zieloną i czerwoną herbatę. Natomiast na około pół godziny przed każdym posiłkiem zaleca się wypijanie pół szklanki czerwonej herbaty.

4). Dietę możemy zastosować jako wstęp do mniej rygorystycznej kuracji odchudzającej, bogatszej w węglowodany złożone, zdrowe tłuszcze, i z pięcioma posiłkami w ciągu dnia. Dzięki temu zapobiegniemy efektowi jo-jo po diecie zegarowej.

Należy też wiedzieć, że w diecie zegarowej na pewno godne pochwały jest ograniczenie spożywania cukru i soli. Jednak należy spojrzeć również obiektywnym okiem dietetyka na inne aspekty – dłuższe stosowanie diety, niż zalecane przez autora 3 dni, może prowadzić do niedoborów witamin i składników mineralnych, ponieważ jest to dieta monotonna i rygorystyczna. Jest także uboga w energię (niskokaloryczna), zatem jej dłuższe stosowanie może być przyczyną spowolnienia metabolizmu. Pamiętajmy też o tym, że wysoka zawartość białka w tej diecie nie jest zalecana dla osób z dolegliwościami nerek. W takiej sytuacji zastosowanie jej najlepiej wcześniej omówić z dietetykiem lub lekarzem rodzinnym.

Oto właściwości herbat zastosowanych w tej diecie:

1). Herbata zielona – ma właściwości odchudzające, ponieważ zwiększa tempo spalania tłuszczów (to zasługa zawartych w niej kofeiny i galusanu). Redukuje również objawy zmęczenia oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego (miażdżycy, nadciśnienia). Zawiera też mnóstwo mikroelementów, na przykład potas, cynk, mangan, fluor, wapń. Zaleca się jej picie jakiś czas po posiłku, ponieważ pita w trakcie jedzenia może utrudniać wchłanianie żelaza.

2). Herbata czerwona – wspomaga utratę masy ciała. Zawiera bowiem mnóstwo polifenoli (bo jest krócej fermentowana niż herbata czarna). Przyspieszają one zamianę tłuszczu w energię. Skutecznie działa wypita przed posiłkiem. Ma właściwości moczopędne, więc przyspiesza usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Zalecana jest też osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Warto dodać, że zarówno zielona, jak i czerwona herbata bez dodatku cukru ma 0,5 kalorii.

Previous post Dietetyczne poradnie online i ich zalety
Next post Dlaczego dobranie diety jest takie trudne?