Dieta w chorobach autoimmunologicznych

Wiemy, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu zdrowa dieta ma niebagatelne znaczenie. Ma ona także często wartość terapeutyczna w różnych schorzeniach.


Dieta w chorobach autoimmunologicznych niekiedy rozpatrywana jest nawet jako czynnik mający znaczny wpływ na zaostrzenie objawów w przypadku chorób takich jak hashimoto, toczeń rumieniowaty, reumatoidalne zapalenie stawów. Jednym ze schorzeń, których przyczyną jest nieprawidłowa reakcja układu odpornościowego i atak na komórki własnego organizmu jest celiakia, w której niszczona jest wyściółka jelita. Jednakże dieta bezgutenowa może być wskazana również w przypadku innych chorób o podobnym podłożu. Wiele doświadczeń pacjentów sugeruje, że odstawienie glutenu może mieć wpływ na powstrzymanie postępu i złagodzenia objawów chorób atakujących tarczycę czy stawy.


Zalecana przez dietetyków w takich przypadkach jest nie tylko dieta bezglutenowa, ale również dieta paleo, wykluczająca wysokoprzetworzoną żywność, cukry proste, szkodzący wielu osobom nabiał i większość zbóż, za to dostarczająca wartościowego białka, niezbędnych do prawidłowego zachodzenia procesów w organizmie tłuszczów oraz minerałów i witamin. Zdrowa dieta w chorobach autoimmunologicznych powinna stawiać na warzywa, zbilansowane, regularne posiłki, a przede wszystkim dobrą jakość produktów. Osoby szukające sposobów na poprawę swojego zdrowia i samopoczucia powinny w miarę możliwości wybierać produkty ekologiczne, wysokiej jakości mięso i jaja, a jeśli nie rezygnować, to przynajmniej ograniczać wszelkiego rodzaju używki takie jak kawa, mocna czarna herbata, czekolada, zastępując je zdrowszymi odpowiednikami.
Oczywiście nie da się z góry powiedzieć, że dieta bezglutenowa, czy też dieta paleo jest konieczności u każdego chorego. Organizm każdego z nas jest bowiem inny, jedna choroba może mieć różny przebieg i przyczyny, a geny decydują nawet o nietolerancjach pokarmowych. Warto więc zebrać wyniki badań, obserwacje dotyczące samopoczucia, stylu życia i sposobu odżywiania i skorzystać z fachowej porady dietetyka, który dobierze zdrową dietę odpowiednią dla naszych potrzeb.

Previous post Jak walczyć z otyłością
Next post 3 najgorsze mity dietetyczne, które utrudniają Twoje odchudzanie